Edukacja

Prof. Tomasz Konopka: będziemy rozwijać ideę sesji “Naukowy Zawrót Głowy”

Tomasz Konopka, Kongres Unii Stomatologii Polskiej, CEDE 2017

– Jestem gorącym orędownikiem rozwijania i uszlachetniania idei Naukowego Zawrotu Głowy. Myślę, że należałoby pomyśleć o możliwie najbardziej prestiżowej trójczłonowej nagrodzie dla studentów, doktorantów i habilitantów. Nagrodzie, o której wie każdy polski dentysta i która waży w CV – mówi w rozmowie z CEDEnews.pl prof. dr hab. n. med. Tomasz Konopka, wybitny periodontolog, autor i juror sesji “Naukowy Zawrót Głowy – nowości w nauce”, która po raz pierwszy odbyła się podczas Kongresu Unii Stomatologii Polskiej (CEDE 2017). 

CEDEnews.pl: Za nami pierwsza historyczna sesja “Naukowy Zawrót Głowy – nowości w nauce”. O jakie wnioski jesteśmy bogatsi, szczególnie w kwestii rozwoju i poziomu polskiej nauki w dziedzinach stomatologicznych?

Prof. Tomasz Konopka: W naszym kraju powstają wartościowe prace naukowe i kliniczne z zakresu stomatologii. Podejmowane są coraz bardziej ambitne tematy praktycznie z wszystkich specjalności stomatologicznych. Dowodzi tego coraz większa liczba polskich publikacji w czasopismach zagranicznych z dodatnim współczynnikiem wpływu, dowodzi tego również sesja NZG. W stomatologii najbardziej liczy się praktyczny i innowacyjny wymiar podejmowanych badań i nawet w tej skromnej próbie 18 prezentacji podczas NZG było to widać. Szczególnie cieszy współpraca wielu młodych naukowców z podmiotami z przemysłu (np. laureat prezentacji doktoratów) i z kolegami z innych specjalności medycznych, do dostrzegałem w kilku prezentacjach habilitacji.

Jury w składzie: Anna Lella, Tomasz Konopka, Marek Ziętek (od lewek)

CEDEnews.pl: Studenci podejmowali ciekawe tematy, u niektórych widać było dodatkowo luz, który towarzyszy starszym kolegom. Co warto docenić, nad czym powinni ciągle pracować?

Prof. Tomasz Konopka: Od kilku lat uczestniczę w konferencjach stomatologicznych kół naukowych we Wrocławiu, Zakopanem i Łodzi. W studentach jest bardzo dużo chęci i dobrej energii, która coraz lepiej jest kanalizowana przez opiekunów prac, co przekłada się na coraz wyższy poziom prezentacji. To już naprawdę są dobre prezentacje, z porządną dokumentacją fotograficzną i co najważniejsze powiedziane z głowy bez czytania. Sesja NZG tylko to potwierdza. Trzeba jeszcze śmielej sięgać do ocen klinicznych, zadbać o odpowiednie instrumentarium statystyczne oraz jeszcze głębsze przygotowanie opracowywanych zagadnień w odniesieniu do współczesnego piśmiennictwa.  I co najważniejsze przelanie tego na papier w postaci publikacji.

Czytaj także: Sesja „Naukowy Zawrót Głowy – nowości w nauce”: zwycięzcy

CEDEnews.pl: Uczestnikom części doktorskiej i habilitacyjnej najbliższej do miana „nowych twarzy” polskiej stomatologii. Czy z racji pracy w Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów patrzył Pan na nich również jako kandydatów na profesorów? Czy dostrzegł takowych?

Prof. Tomasz Konopka: Nowi habilitanci będą tworzyli przyszłość naukową polskiej stomatologii. Trzeba bardzo trzymać kciuki, aby to teraz oni w coraz większym stopniu organizowali i planowali wartościowe oraz innowacyjne badania naukowe. Ta samodzielna część pracy dopiero przed nimi. Jestem prawie pewny, że w przeciągu 5 lat większość prezentujących swoje osiągnięcia habilitacyjne uzyska tytuły profesorskie, czego jednocześnie bardzo życzę.

CEDEnews.pl: Sesja NZG z pewnością wróci podczas kolejnych edycji Kongresu Unii Stomatologii Polskiej. Jak zachęcić do aktywnego uczestnictwa, zarówno w charakterze prelegentów, jak i słuchaczy? Czy może być sesja dla młodych lekarzy – studentów, stażystów, a czym dla nieco starszych habilitantów?

Prof. Tomasz Konopka: Jestem gorącym orędownikiem rozwijania i uszlachetniania idei NZG. Myślę, że należałoby pomyśleć o możliwie najbardziej prestiżowej trójczłonowej nagrodzie dla studentów, doktorantów i habilitantów. Nagrodzie, o której wie każdy polski dentysta i która waży w CV. Może to być np. brązowy, srebrny i złoty laur (koziołek- bo Poznań, czy siekacz kieł i trzonowiec). Ufundowanie nagród to zadanie dla przyszłej fundacji i kapituły, które tylko powinny promować rozwój nauki (stypendia, granty) w polskiej stomatologii na ścieżce studenckiej, doktoranckiej i habilitacyjnej. Nic tak nie mobilizuje do zainteresowania jak zdrowa konkurencja i bardzo bym chciał, abyśmy w tym kierunku poszli.

 

NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY – nowości w nauce from DENTONET on Vimeo.

Dodaj komentarz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

To Top